Sosiaali- ja terveyspalvelujen kuljetuspalveluiden kehittäminen - hae mukaan asiakasraatiin
-

Julkaistu

Sosiaali- ja terveyspalvelujen kuljetuspalveluiden kehittäminen - hae mukaan asiakasraatiin

Haluatko tuoda näkemyksesi Keski-Suomen sosiaali- ja terveyspalveluiden kuljetuspalveluiden kehittämiseen – hae mukaan asiakasraatiin

Keski-Suomen hyvinvointialueelle perustetun sosiaali- ja terveyspalveluiden kuljetuspalveluiden asiakasraadin toiminta on käynnistynyt keväällä 2022. Nyt raatia täydennetään ja laajennetaan. Asiakasraatiin voivat hakea henkilöt, joille on myönnetty vammaispalvelu- tai sosiaalihuoltolain mukaista kuljetuspalvelua tai muita sosiaalipalveluiden viranomaispäätöksellä myönnettyjä kuljetuspalveluita. Asiakasraatiin voivat hakea myös kuljetuspalveluja saavan asiakkaan omaiset tai vanhemmat.

Keski-Suomen hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilöliikennettä kehitetään yhdessä asiakkaiden kanssa.

– Asiakasraati on kokoontunut nyt kaksi kertaa ja keskustelu on ollut vilkasta, kertoo sovellusasiantuntija Sari Hyötyläinen, yksi raadin vetäjistä.

Asiakasraati tuo kuljetuspalveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen palvelun käyttäjien kokemuksen ja äänen.

– Raati ei ole käytännön toimija tai päätöksentekijä vaan nimenomaan kehittäjäryhmä. Raadissa ei ole tarkoitus käsitellä yksilöllisiä kuljetustilanteita tai asiakkaisiin liittyviä yksilöasioita, vaan jokaisessa kokoontumisessa on etukäteen sovittu teema, jota käsitellään, Sari Hyötyläinen valottaa.

Asiakasraadin käsittelemiä teemoja ovat esimerkiksi erityisryhmien kuljettajakoulutukseen, asiakasohjeisiin ja niiden sisältöön liittyvät asiat, reklamaatioihin yleisesti ja niiden käsittelyyn liittyvät prosessit. Raadin asiantuntijuutta voivat käyttää ensi vuonna tarvittaessa myös kuljetuspalveluiden palvelutuottajat. Hyvinvointialueen kuljetuspalveluiden hankinta on parhaillaan meneillään.

Asiakasraatiin haetaan vapaamuotoisella hakemuksella

Jos olet kiinnostunut kehittämään vammaispalvelu-, erityishuolto- tai sosiaalihuoltolain mukaisia kuljetuspalveluita asiakasraadissa, lähetä hakemuksesi ja kerro, miksi haluat olla kehittämässä kuljetuspalveluita. Kerro hakemuksessasi myös mikä on sinun yhteytesi kuljetuspalveluihin. Lähetä viestisi sähköpostilla osoitteeseen sotematkat.asiakasraati(at)jyvaskyla.fi, 31.10.2022 mennessä.

Hakemuksia voi lähettää myöhemminkin, sillä asiakasraatia täydennetään tarvittaessa. Myös järjestöt saavat äänensä kuuluviin asiakasraadin järjestöteemaisessa tapaamisessa. Kuntien vammaispalveluiden viranhaltijoista koostuva työryhmä valitsee asiakasraadin jäsenet. Asiakasraati kokoontuu neljä kertaa vuodessa etäyhteyksin tai paikan päällä kokoontuen.

Asiakasraati on vapaaehtoistoimintaa, joten jäsenille ei makseta palkkiota. Toivomus kuitenkin on, että jäsenet sitoutuisivat toimintaan vähintään yhdeksi vuodeksi.

Keski-Suomen hyvinvointialue vastaa 1.1.2023 alkaen noin 273 000 keskisuomalaisen sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluista.

Lisätietoja:

https://www.jyvaskyla.fi/vammaiset/kuljetus/raati

Sari Hyötyläinen, sovellusasiantuntija, p. 050 312 5380, Jyväskylän kaupungin vammaispalvelut

Elina Hienola, palvelupäällikkö, p. 050 331 2737, Jyväskylän kaupungin vammaispalvelut

Tuija Koivisto, sote-valmistelija, p. 040 513 5821, Keski-Suomen hyvinvointialue


Piditkö uutisesta? Jaa se kaverille!