Etusivu Palaute Yhteystiedot

Ajankohtaista


 

Terveystalo Kuntalaisilta kysymykset ja vastaukset

Kuntalaisilta sosiaali- ja terveydenhuollon osaulkoistuksesta Suomen Terveystalolle


Terveystalo Kinnulassa


Suomen Terveystalo vastaa Kinnulassa palvelutuotannosta seuraavilta osin: vanhusten tehostettu palveluasuminen (Kotipiha), kotihoito,  vanhusten päiväkeskustoiminta, hyvinvointia edistävät kotikäynnit, hoitotarvikejakelu, vuodeosastopalvelut,  kuntoutus, terveyskeskuspalvelut (lääkärin vastaanotto, terveysneuvonta, laboratorio, röntgen, mielenterveyspalvelut, puheterapia, suun terveydenhuollon palvelut).

 

Mitä ostetaan Wiitaunionilta jatkossa?


Wiitaunionin kanssa on tehty puitesopimus, jossa ei ole määritelty täsmällistä palvelutuotannon sisältöä. Periaatteessa kaikki mitä Kinnula on aiemmin Wiitaunionilta ostanut, voidaan ostaa myös jatkossa. Keskeisinä palveluina ovat esimerkiksi röntgen, ilta-aikainen päivystys ja vuodeosastotoiminta.

 

Mitä muuttuu?

 

Ajanvarausmuutokset

 

Ajanvaraus tulee jatkossa muuttumaan siten, että kiireetön ajanvaraus tapahtuu aina puhelimitse. Sairaanhoitaja tekee puhelimitse hoidon tarpeen arvion, jonka perusteella määrittyy missä vaiheessa on lääkärin vastaanottoaika.  Kiireellisissä tilanteissa pääsee aina lääkärille.

 

Ajanvaraus ja hoidon tarpeen arviointi puhelinvaihteessa tehdään fyysisesti Kinnulassa.

 

Reseptien uusiminen

 

Reseptien uusimisessa toivotaan kuntalaisten käyttävän Kanta-palvelua. Asiakkaat, jotka eivät käytä sähköistä palvelua, voivat pyytää reseptien uusimista puhelimitse soittoaikana. Terveystalo järjestää koulutusta Kanta-palveluiden käyttöön.

 

Chat-palvelu

 

Kaikki kuntalaiset saavat 1.10. alkaen käyttöön 24/7 lääkärin ilmaisen chat-palvelun. Se on luonteva palvelu kaikille henkilöille, jotka käyttävät tietokonetta, tablettia tai matkapuhelinta. Kokemukset palvelusta ovat olleet pääsääntöisesti hyviä. Palvelu toimii kooditunnisteella. Palvelun saa käyttöön Oma Terveys-sovelluksella. Se ladataan älypuhelimeen tai tietokoneelle. Palveluun on mentävä aina henkilökohtaisesti sen henkilön sähköisellä tunnisteella, joka on palvelua tarvitsemassa.

 

Sovelluksessa on selkeä painike sille, että yhteys lääkäriin.” Minulla on koodi”-kohtaan syötetään numerosarja 92410488, jonka jälkeen chat-palvelu tunnistaa asiakkaan kinnulalaiseksi ja palvelu on käytössä.

 

Chat-palvelussa on käytettävissä lääkäri ja palvelu soveltuu tietyntyyppisin diagnooseihin.  Mikäli tunnuksia käytetään väärin, lasku lähtee asiakkaalle (esim. tunnusta käyttää ulkopaikkakuntalainen).

 

Voiko äiti mennä omilla tunnuksilla yöllä, jos lapsella on korva kipeä? (lapsilla ei välttämättä ole omia pankkitunnuksia sähköiseen tunnistautumiseen)

 

Kyllä voi mennä.

 

Voiko laboratorioon mennä jatkossa vapaasti?

 

Laboratorioon annetaan jatkossa ajat, jolloin asiakas tietää mihin aikaan näyte otetaan.

 

Voiko kinnulalainen mennä esimerkiksi Jyväskylän tai Kajaanin Terveystalon toimipisteeseen?

 

Lääkärin lähetteellä voi käyttää muuta Terveystalon toimintayksikköä.

 

Voivatko kinnulalaiset Jyväskylässä opiskelevat nuoret käyttää Terveystalon Jyväskylän yksikköä?


Kinnulassa kirjoilla oleva Jyväskylässä asuva opiskelija voi käyttää

Jyväskylän Terveystalon palvelua.

 

Kun on todettu sairaus, johon tulee puolivuosittainen tarkastus. Pitääkö siihen hakea lääkäriltä lupa?


Hoitokäytännöt eivät muutu.

 

Milloin sopimus on allekirjoitettu?

 

Sopimus on allekirjoitettu 23.8.2017.


Onko valtuuston päätöksestä valitettu, miten on lainvoimaisuus?

 

Hallinto-oikeus on antanut välipäätöksen, jonka mukaan päätöksen voi laittaa täytäntöön.

 

Mitä tapahtuu, jos hallinto-oikeuden valitus menestyy?

 

Kunta kilpailuttaa palvelun uudelleen.


Terveyskeskuksessa on ollut avosairaanhoidon vastaanotto, johon on voinut vapaasti kävellä. Muuttuuko avosairaanhoidon vastaanotto?


Kiireettömissä tilanteissa hoidetaan puhelinvaihteen kautta, kiireellisissä tilanteissa turvataan välittömästi hoitoon pääsy.

 

Miten lomalaiset? Saavatko kiireellisen hoidon Kinnulassa? Voivatko käyttää yksityislääkärin palveluita?

 

Kiireellinen hoito turvataan, kiireettömään hoitoon pyydetään maksusitoumus.

 

Maksaako Terveystalo vuokria, sähköjä ja muita kiinteistökuluja?

 

Suomen Terveystalon ja kunnan välillä on käyttöoikeussopimus tiloista, joka ei sisällä kiinteistökuluja. Käytäntö on yleinen ulkoistussopimuksissa.

 

Miten koneet ja laitteet?

 

Terveystalo saa koneet ja laitteet käyttöön, mutta uusittaessa Terveystalo vastaa kustannuksista.


Onko lasten neuvolalääkäri ja äitiysneuvolalääkäri olemassa Kinnulassa?


Lastenlääkärinä ja gynekologina toimii Kinnulan palveluista vastaava lääkäri Pekka Taipale.

 

Miten hinnankorotukset?

 

Hinnankorotukset on sidottu väestökehitykseen, väestön ikärakenteeseen ja sairastavuuteen.

 

Suomen hallituksen mukaan neuvolatoimintaa ei voi ulkoistaa.


Tällä hetkellä neuvolatoiminnan voi ulkoistaa, siitä syystä se on sopimuksessa mukana. Neuvolatoiminnan osalta palvelua tarkastellaan uudelleen, mikäli lainsäädäntö muuttuu.

 

Miten erikoissairaanhoito?

 

Erikoissairaanhoidon osalta kuntalainen voi valita, missä hän palvelua käyttää.

 

Kuntalainen voi valita mihin terveyskeskukseen hän menee, kuka maksaa kustannukset, jos valitsee vaikka Kajaanin?


Kuntalainen voi valita kerran vuodessa minkä terveyskeskuksen palveluita hän käyttää. Lasku palveluista tulee Kinnulan kunnalle, joka vähentää summan edelleen Terveystalolle maksettavasta osuudesta.


Onko vaihde sellainen, että se ”jonotuttaa?”

 

Puhelinpalveluihin ei tule tällä hetkellä ainakaan aluksi muutosta. Tällä hetkellä vaihteessa on kolmen numeron jonotusjakso.

 

Nykyinen puhelinvaihdejärjestelmä yhdistetään Terveystalon puhelinvaihdejärjestelmän kanssa, jolloin saadaan toimiva takaisinsoittojärjestelmä.







15.05.2018 09:56
Kinnunen Vappu

Takaisin >>

 

AJANKOHTAISTA
Perhetyöntekijä
(20.09.2018 09:24)
Ikääntyvien virkistyspäivä 3.10.
(18.09.2018 12:48)
Salivuorot netissä
(14.09.2018 13:52)
Kinnula Kaavoituskatsaus 2018-2019
(13.09.2018 15:45)
Kuulutus ranta-asemakaavat
(12.09.2018 14:56)
TARJOUSPYYNTÖ SIIVOUSPALVELUISTA
(10.09.2018 15:37)
TARJOUSPYYNTÖ TALVIHOIDOSTA
(05.09.2018 15:57)
TERVEYSKESKUKSEN AJANVARAUS
(28.08.2018 14:18)
Kaikki uutiset >>
 Tulosta sivu     Sivun alkuun   Päivitetty 17.07.2009 14:32